ایران آزاد
ایران آزاد
بار دیگر اصلاح طلبان همچون گذشته آسمان و ریسمان به هم بافته اند تا انتقادی کرده باشند! سایت خبری جمهوریت تیتر زده است که «از ١٠٠٠، نهصد و نود شدیم» و جالب اینکه بسیاری سایت های دیگر هم به این گزارش استناد کرده اند!
اولا: این تیتر با محتوای مقاله همخوانی ندارد و چنین به ذهن متبادر می کند که از بین هزار دانشگاه که مورد بررسی قرار گرفته اند ما حائز رتبه ٩٩٠ شده ایم! در صورتیکه اگر به منبع مورد اشاره رجوع شود مشاهده می شود که ٤٠٠٠ دانشگاه برتر اعلام شده اند و این بدان معناست که حداقل ٤٠٠٠ دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است که این مغایر با تیتر سایت جمهوریت است.
دوما: در خبر جمهوریت آمده است که: «سايت وبومتريكس كه كيفيت توليدات علمي الكترونيكي و سايت دانشگاه‌ها را ملاك خود قرار داده است،...» در صورتیکه در بخش متدولوژی این سایت تحت عنوان اهداف این رتبه بندی آمده است که «Assessment of higher education (processes, and outputs) in the Web...» یعنی ارزیابی تحصیلات عالی (پروسه و خروجی ها) در وب... و در ادامه نوشته است که حجم و کیفیت صفحات وب دانشگاه ها ملاک ارزیابی بوده است نه آنگونه که سایت جمهوریت نوشته است کیفیت تولیدات علمی الكترونيكي! به عنوان مثال اگر یک دانشگاه فقط از طریق آنلاین کلاس برگزار کند و دانشجویان به جای حضور در کلاس درس از طریق صفحات وب مطالب درسی را دنبال کنند، حتی اگر آن دانشگاه در تولید علم (مثلا اختراع و اکتشاف و مقالات برجسته علمی) نقشی نداشته باشد، صرفا به خاطر حجم بالای صفحات وب اش رتبه بالایی احراز می کند! صفحات زیاد وب دانشگاه که ممکن است اصلا حاوی مطالب علمی هم نباشند و یا در افزایش یادگیری دانشجو نقشی نداشته باشند و یا حداکثر اینکه جایگزینی برای کلاس های درس باشند هم می تواند رتبه یک دانشگاه را در این سیستم رتبه بندی افزایش دهد! مثلا دانشگاه پیام نور در این رتبه بندی در رتبه ٢٩٧٨ و بالاتر از بسیاری از دانشگاه های ایران مانند شهید بهشتی و تبریز و ... قرار گرفته است!
سوما: این رتبه بندی وبومتریک اصولا بعنوان یک ملاک کلی در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست و تنها شاید بعنوان یک پارامتر از چندین پارامتر در توانایی بخش اطلاع رسانی و کتابخانه ای یک دانشگاه مطرح شود. بعنوان مثال در این رتبه بندی دانشگاه کارولینسکای سوئد در رتبه ۵٠۵ و دانشگاه ملک سعود عربستان در رتبه ٢٩٢ جهانی و ٢٤ آسیا و در راس دانشگاه های جهان عرب قرار می گیرد! و یا نکته جالبتر اینکه مثلا عربستان سعودی در رتبه ٣۵ و بالاتر از کشورهایی مانند هند و لهستان قرار گرفته است و یا کشور روسیه (با آن سابقه علمی که هنوز هم در بسیاری رشته ها مانند هوا و فضا در سطح جهان پیشتاز می باشد) در رتبه ٢٧ و بعد از کشورهایی مانند برزیل و مکزیک قرار گرفته است!
چهارما: اصلاح طلبان می خواهند با این گزارش مغرضانه چه چیزی را ثابت کنند؟ مگر ضعف یا قوت ایران در علوم به احمدی نژاد و یا حتی وزیر علوم وی مرتبط است؟ اگر فردا ایران به یک موفقیت علمی دست یافت جناب زاهدی بعنوان وزیر علوم حق دارد که آن را مرهون تلاشهای خود و دولت احمدی نژاد بداند؟ مگر این دولت نقطه ضعف کم دارد که شما این مسایل را دستاویز قرار می دهید تا انتقاد کرده باشید؟ شما اگر واقعا مرد عمل هستید آن مرد بیچاره ای را که جلوی مجلس خود را آتش زد پشتیبانی کنید تا بر علیه لاریجانی و بروجردی که وی را معتاد خواند بودند اعاده حیثیت کند! و از آنها بخواهید که مگر معتادان انسان نیستند؟ از خامنه ای بخواهید که چرا با این همه فقیر در ایران که تنها راهشان خودکشیست، میلیونها دلار به کسانی کمک می کند که معلوم نیست این پول ها را کجا خرج می کنند و با این پولها چه آدم ها که به کشتن داده نمی شوند؟
اصلاح طلبان قبل از هر چیز باید صداقت (نداشته) شان را اثبات کنند. آنها که در مجلس ششم تنها زمانی صدای اعتراضشان بلند شد و تحصن کردند که خودشان را برای دور بعد رد صلاحیت کردند!