ایران آزاد
ایران آزاد
ضمن وبگردی مطلبی در مورد سرکار خانم ابتکار دیدم که ابتدا به احترام پدر مرحومش نخواستم در مورد آن چیزی بنویسم اما فکر کردم اتفاقا باید بنویسم که به قول معروف «از فضل پدر تو را چه حاصل؟»
در سال ۲۰۰۶ مقاله ای از وی (که اخیرا در یکی از نشست های اصلی اجلاس IUCN سخنرانی ای تحت عنوان «مدیریت زیست محیطی جهانی و فقدان معنویت» ارائه فرموده است!) در یک ژورنال منتشر شده است که کپی برداری (مصداق عینی سرقت علمی) از یک مقاله با یک نویسنده آمریکایی می باشد. این سایت چکیده (آبستراکت) دو مقاله را با هم مقایسه کرده است. ضمنا ایشان در وبلاگ شخصی اش توضیحی نوشته است که اگر موضوعِ آن، همین مقاله باشد بیشتر بر ابهام آن افزوده است. وی در توضیح نوشته است که «...مقاله ای را با یکی از دانشجویانم کار کرده بودم...» در صورتی که این مقاله تنها نام خانم دکتر ابتکار را یدک می کشد و این بدان معناست که وی از دانشجوی خود مقاله را دزدیده است و به قول معروف «خوشا دزدی که از دزد بز بدزد!» و از طرفی وی گفته است«...این مقاله حدود 35 منبع داشت ... ظاهرا درج چند ماخذ در آن جا افتاده و من متوجه نشده بودم...» اما با این لینک نیاز به توضیح بیشتری نیست مگر آنکه فرض شود که خانم دکتر اینجا در مورد سرقت دیگری صحبت می کند و وی سارقی حرفه ایست!
احتمالا جناح رقیب وی با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری از این موضوع در مقابل ماجرای «کردان» (و ازاله و جعل مدرک و فساد اخلاقی و ...) بهره برداری تبلیغاتی خواهد کرد اما این دلیل نمی شود که فاسد به بهانه دفع افسد رسوا نشود. خانم دکتر که سالها به همراه پدر مرحومش در آمریکا زندگی کرده است و نیز در جریان گروگانگیری، مترجم گروگانهای آمریکایی بوده است (و از قضای روزگار مقاله اش را هم از یک آمریکایی دزدیده است) به خوبی می داند که در جهان غرب اگر برای یک استاد دانشگاه چنین اتفاقی رخ دهد، به منزله مرگِ آکادمیک وی محسوب می شود و وی دیگر تا پایان عمر جایگاهی در محافل علمی نخواهد داشت اما در ایرانِ اسلامی (که سرشار از معنویت هاست!) ظاهرا مسئله متفاوت است!
من تصویری از صفحه لینک مزبور اینجا می گذارم تا در صورت باز نشدن آن، حداقل تصویرش قابل مشاهده باشد.
5 پیام:
Anonymous Anonymous فرموده است
مساله این است که به هیچ وجه بحث ذکر منبع نیست. اساسا پاراگرافی که من دیدم کپی از پاراگراف مقاله‌ی مزبور بود. در رفرنس دادن، اصولا در حد یکی دو جمله در کوتیشن ذکر می‌کنند، نه اینکه پاراگراف را از اساس بنویسند. بنابراین این توجیه که یادم رفت چند منبع را ذکر کنم بی معنی است.

Blogger Unknown فرموده است
در خیلی از مقالات خصوصا در بخش مرور قبلی از متن مقالات دیگر استفاده میکنند. دلیلی ندارد که چون صرفا از پاراگراف مقاله ای دیگر استفاده شده است کار جدیدی نباشد. البته بهتر است شکل بیان عوض شود. ولی در صورتی که هدف و نتایج مقاله متفاوت باشند. مسئله اساسی نیست.

Anonymous Anonymous فرموده است
نکته جالب اینجاست که خانم ابتکار برای کم رنگ کردن و بی اهمیت جلوه دادن این دزدی زشت ، در حاشیه یکی از مطالب توریستی - علمی اش با الاغ تصور کردن مخاطبینش می نویسد که این مقاله را با یکی از دانشجویانم کار کردم که ظاهرا یکی از ماخدها جا افتاده است! این خانم محترم با این توضیح چند گند جدید زده است : اولا دقیقا مثل دکتر! کردان سعی کرده است برای خودش یک شریک جرم خیالی بتراشد تا تقصیرات را بیندازد گردن او (دکتر! کردان می کفت مدرکش را یک واسطه به او داده است و ابتکار هم می گوید یک دانشجو متخذ را جا انداتخته ، حالا جالب اینجاست که آن واسطه و این دانشجو اسم و مشخصاتی هم ندارد) دیگر اینکه خانم ابتکار تصور کرده است تقلبش به علت ذکر نکردن ماخذ است! این خانم تقلبش این است که با پس و پیش کردن و حذف و اضافه کردن یک کلمات یک مقاله ( با درصد 40 به 60) حروف ، جملات و اصطلاخات و افعال آن را تغییر داده و به اسم خودش کرده است . یعنی اصلا صحبت از ذکر مطلب و یا حتی کپی کردن مطلب نیست و ایشان مثلا می خواسته اند که خیلی حرفه ای بروند جلو ولی کامپیوتری که با نرم افزار " مشابه شناسی " مجهز بوده مچش را گرفته است
www.tavajo.blogfa.com

Anonymous Anonymous فرموده است
حاجی، آخه بی سوادی که شاخ و دم نداره که... یارو فکر کرده کی پیدا میشه که بگرده و بفهمه که مقاله اش دزدی است...در ضمن اگر هم موضوع واقعیت داشته باشه به نظر من دزد اصلی دانشجوی ابتکار هست که مقاله را برای ابتکار دزدیده... تو این مملکت گل و بلبل دانشجویی که سرش به تنش بیارزه و بره زحمت نوشتن بکشه خیلی کمه... ابتکار وبسیاری از استاد!های دانشگاه هم که آنقدر مشغله و گیرو گور دارن که کار تو دانشگاه فقط حفظ آبروی اجتماعی است... وگرنه عمراً ابتکار و امثالهم ذره ای از کار آکادمیک سر دربیارن! بالاخره ممکلت گل و بلبل باید همه چیزش به هم بخوره دیگه... قربون حاجی!

Blogger ایران آزاد فرموده است
روزبه خان عزیز! اینکه گفته ای "در خیلی از مقالات خصوصا در بخش مرور قبلی از متن مقالات دیگر استفاده میکنند" درست اما این آبستراک مقاله است که عینا کپی شده است!

پیام شما؟…