ایران آزاد
ایران آزاد
بیش از هفت ماه و نیم قبل که این مطلب را د ر مورد گزینه مورد نظر خامنه ای برای ریاست جمهوری نوشتم، تصور نمی کردم که احمدی نژاد به این سرعت پاسخ ولی نعمتش (خامنه ای) را بدهد!
در بند پنجم از ویژگی های نامزد مورد نظر خامنه ای نوشته بودم :
وی باید «...۵ - گاهی بر خلاف نظر مراجع بزرگ قم اقدامی انجام دهد ویا مطلبی بیان کند تا جنجالی ایجاد شود و با پادرمیانی خامنه ای این موضوع به علمای عظام(!) القا شود که وی نقش مهمی در رهبری نظام جمهوری اسلامی در صراط مستقیم تشیع دارد و ... بدین ترتیب علمای عظام هم با نفوذی که در خبرگان دارند حداکثر تلاش خود را در تقویت موقعیت و قاطعیت رهبر معظم(!) بکار خواهند برد! ...»
حال اگر تحرکات هاشمی در برانگیختن مراجع بر علیه خامنه ای را در نظر بگیریم در می یابیم که دقیقا همینجاست که احمدی نژاد بایستی به داد خامنه ای برسد تا وی اقتدارش را به رخ مراجع بکشاند.
به اعتقاد نگارنده، مشائی هرچند که پدرزن فرزند رییس جمهور است، اما این دلیل نمی شود که احمدی نژاد از وی استفاده ابزاری نکند. حتی صادق ترین سیاستمداران هم گاهی اشخاص نزدیک خود را دستمایه ای برای رسیدن به مقاصد خود قرار می دهند وگرنه احمدی نژاد که سوابقش معلوم است!
این تحلیل که احمدی نژاد به دلیل ترس از ابطال انتخابات به چنین اقدامی دست زده باشد چندان منطقی به نظر نمی رسد چرا که در این صورت شخصیت های کم حاشیه تری همانند همان سردار محصولی که این سناریوی تقلب در انتخابات را به انجام رسانید، در دسترس احمدی نژاد بودند.
جالب اینجاست که احمدی نژاد، برخلاف هاشمی، منفور بودن مراجع را در اذهان مردم دریافته است و لذا خود وی هم تمایل زیادی نشان می دهد که گه گاه رفتاری بر خلاف نظر مراجع انجام دهد و بدین ترتیب هم خامنه ای را راضی کند و هم بر محبوبیت خویش نزد افکار عمومی بیفزاید. نکته ای که متاسفانه هاشمی هنوز قلبا به آن باور ندارد.
لازم به ذکر است که این تاکتیک برای شخص خامنه ای هم چندان مثبت نمی باشد و قاعدتا وی نباید زیاد از این حربه استفاده کند. چرا که در صورت تکرار حمایت وی از مراجع در مقابل احمدی نژاد، بر منفوریت وی در افکار عمومی می افزاید. هر چند که وی دیگر جایی برای افزایش منفوریت باقی نگذاشته است و در ضمن شخصیتش با شخصیت احمدی نژاد ممزوج شده و دیگر قابل تفکیک نیست.
اندکی بیش از یک روز مانده به نماز جمعه این هفته (جمعه ۲۶ تير ۱۳۸۸) به امامت هاشمی رفسنجانی، صفحه اصلی سایت فارس نیوز دیدنیست! چهار مطلب اول و مطلب ششم و ... مستقیما در مورد نماز جمعه است و در کلیه این مطالب به نوعی برای هاشمی تعیین تکلیف کرده است که نماز جمعه را چگونه برگزار کند و به چه مطالبی بپردازد! بویژه در مطلب اول که به گونه ای مضحک به قلب موضوع پرداخته است! «... بنيانگذار كبير انقلاب فرمودند: آن عده اي كه عياشي مي كردند و جلوي عياشيهايشان گرفته شده ناراحت اند، آنها هستند كه دولت را تضعيف مي كنند و دايم مي گويند كمبود هست، اينها هستند كه مشغول تضعيف دولت هستند.آقايان بايد در نماز جمعه ها دولت را پشتيباني كنند...» این سخنان خمینی خطاب به مخالفان دولت موسوی بوده است که اتفاقا امروز پس از بیش از دو دهه دوباره در مقابل وی جبهه گرفته اند و با تقلب آرای ملت را به تمسخر و بازی گرفته اند. مسلما منظور خمینی از دولت، دولتی مانند دولت احمدی نژاد نبوده است!
جالب تر اینکه در انتهای همین پیام با نوشتن جمله «در صورت تخلف، امام جمعه از امامت جمعه عزل‌ خواهد شد...» به تهدید صریح هاشمی نیز اقدام کرده است!
درمورد نماز جمعه این هفته ذکر دو نکته ضروریست:
- همه این مسائل بیانگر اهمیت حضور جنبش سبز و نیز نقش هاشمی در این نماز جمعه تاریخیست. جنبش سبز بایستی با حفظ اتحاد و یکپارچگی و حضور حداکثری در این نماز جمعه نشان دهد که با توجه به تقابل نظرات خامنه ای با هاشمی و نزدیکی آن به احمدی نژاد، مردم طرفدار هر نظری مخالف نظر خامنه ای (و نظرات نزدیک به آن) هستند! حتی اگر هاشمی به اشتباهات گذشته خود ادامه دهد و انتظار جنبش سبز را برآورده نسازد، باز هم بر پیام حضور مردم در این نماز جمعه (که همانا مخالفت با دیدگاه های خامنه ای و دیدگاه های نزدیک به آن است) خدشه ای وارد نخواهد شد.
- نقش تاریخی و سرنوشت ساز هاشمی در این نماز جمعه بسیار حائز اهمیت است. هاشمی در این نماز جمعه باید بر لبه تیغ حرکت کند. وی باید علاوه بر بازسازی شخصیت خویش، انتظارات قاطبه مردم را نیز برآورده سازد؛ ضمن اینکه ایفای صحیح این نقش هوشیاری بزرگی را می طلبد که همانا عقیم گذاشتن تحرکات ماجراجویانۀ احتمالی مواجب بگیرانِ خامنه ای و احمدی نژاد است. عملکرد هاشمی در این جمعه واقعه ای خواهد بود که مسیر آینده ایران را می تواند تغییر دهد و قطعا در طول تاریخ همواره در برابر دیدگان هر ایرانی خواهد بود. هر اشتباه وی می تواند تمام نقاط مثبت پرونده ایشان را به فراموشی بسپارد و هر اقدام مثبت وی می تواند بسیاری از نقاط منفی پرونده سیاسی وی را فراموش شدنی سازد.
بار دیگر موضوع پدر احمدی نژاد (معروف به ا.ن) ، و این بار توسط خودِ وی، مطرح شد! و این بار هم مسئله ابهام آمیز پدر احمدی نژاد در هاله ای از ابهام باقی ماند!
راستی چرا این موضوع هیچگاه روشن نمی شود؟ مسئله تعویض نام خانوادگی «اَ.ن» نیز به این ابهام دامن می زند!
آری! به زودی آسمان و زمین میهنمان، ایران، از وجودِ کثافات و غبارها پاک خواهد شد و ملت ایران افق روشن را برای این مرز و بوم ایجاد خواهند کرد. فردا (با یک حرکت اعتراضی دیگر و به مناسبت دهمین سالگرد تهاجم جنایتکاران به کوی دانشگاه تهران) یک گام دیگر به آن افق زیبا نزدیک خواهیم شد.
فردا تعدادی دیگر از دشمنان و متجاوزان به حقوق مردم از پشت غبار بیرون خواهند آمد همانگونه که خامنه ای چهره کریه خود را روز جمعه 25 خرداد به وضوح نشان داد. همانگونه که احمدی نژاد(معروف به ا.ن) در طول 4 سال گذشته و بویژه در یک ماه اخیر خود را به وضوح هویدا کرد، همانگونه که ...
آینده از آن مردم است. فریب خوردگان و مزدورانِ سید علی چلاق، تا دیر نشده خود را از باتلاقی که در آن فرو می روند نجات دهند و به مردم بپیوندند. هنوز خیلی دیر نشده است، هنوز جای بخشش هست. از خشم مردم بترسید!
این  عکس را گذاشتم که فقط ببینید! مبادا این را به وایف احمدی نژاد و یا سرکار خانم فاطمه رجبی نشان دهید که ممکن است موجبات حسادت فراهم شود و زین پس دیگر شاهد معجزه هزاره نباشیم!
راستی قبل از این انتخابات محمود می تونست تو این کشورا بره! حالا هم میتونه؟! 
از همکاری دولت احمدی نژاد و صدا و سیمای ضرغامی چه مطالب طنزی خلق می شود! به گزارش واحد مرکزی خبر (وابسته به صدا و سیما) «... وزارت جهاد کشاورزی موظف شد با هماهنگی سازمان هواشناسی و استانداری ها در مناطق دارای پدیده گرد و غبار، در مدت شش ماه زمین‌های با پتانسیل فرسایش را مارچ پاشی کند. مارچ ماده ای شبیه قیر است که موجب چسبندگی خاک می شود. بر اساس مصوبه امروز وزارت نفت هم موظف شد مارچ را به صورت رایگان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم موظف شد با استفاده از نیروهای مسلح در مدت سه ماه، در کانون های بحران و مناطق تحت تاثیر پدیده گرد و غبار، فضای سبز دارای درخت ایجاد کند...»!
آن ماده ای که شبیه قیراست و موجب چسبندگی خاک می شود مالچ (mulch) است نا مارچ! مارچ نام انگلیسی ماه سوم از سال میلادیست که روز هشتم آن بنام روز جهانی زن نامگذاری شده است!
همچنین معلوم نیست که وزارت دفاع چگونه می خواهد در مدت سه ماه، فضای سبز دارای درخت ایجاد کند! آن هم در این فصل و در مقیاسی که بتواند بر روی پدیده گرد و غبار تاثیرگذار باشد! لابد درخت پلاستیکی می خواهند در این مدت سه ماه بکارند!
این هم یک کار مشترک دولت احمدی نژاد و صدا و سیمای ضرغامی و مصداق ضرب المثل معروف «عیسی ریس و مریم باف»!
در حدود سه سال پیش این مطلب را در مورد اشتباهات هاشمی نوشتم که البته آن روز گمان نمی کردم خامنه ای تا اینجا پیش برود که ولی نعمتش (هاشمی رفسنجانی) را توسط احمدی نژاد اینچنین به گَند بکشد و ضمنا در مقابل رای مردم هم بایستد! اما در عجبم که هاشمی هنوز هم نمی خواهد بفهمد که دوره آیات عظام گذشته است. این مراجع عظام بنا به خاصیت ذاتیشان نمی توانند در چنین شرایطی در سرنوشت این کشور کمترین اثری داشته باشند. وی که قاعدتا بایستی بیش از امثال من با فقها (به استثنای عده اندکی از آنان همچون منتظری و صانعی و ... که البته امروز عملا قدرتی ندارند) و فقه شیعه و مسائلی همچون «تقیه» آشنا باشد!
نکته دیگری که شاید هنوز هاشمی به آن پی نبرده باشد  این  است که وی (و البته دیگر مسئولین نظام) هنوز قدرت مردم و خشم آنان را نادیده می گیرد و یا به قول خاتمی چنین می پندارد که این مردم برای حمایت حداکثر یک رای می دهند و ...! حوادث اخیر نشان داد که خشم مردم و قدرت آن به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.
آلترناتیو دیگر که هاشمی بیشتر به آن تظاهر می کند حفظ نظام و مصلحت نظام است! که این مورد بیش از موارد دیگر غیرقابل قبول است. کدام مصلحت و کدام نظام؟! نظامی که اینگونه مردمش را به گلوله می بندد و رذیلانه به رای آنها خیانت می کند و رهبر آن و نوچه هایش در دروغگویی گوی سبقت را از هر کذابی ربوده اند، چرا باید حفظ شود؟ و این چه مصلحتیست؟!
آلترناتیو دیگری که بیشتر در بین مردم شایع است اینست که وی در همه توطئه ها و جنایاتی که بدست خامنه ای و عمالش انجام یافته شریک است و لذا نفی خامنه ای توسط هاشمی، نفی خودِ وی می باشد. در این صورت باید به هاشمی گفت که مردم به زودی گذشته ها را فراموش می کنند. اگر وی امروز در کنار اصلاح طلبان از حقوق از دست رفته مردم دفاع کند، مطمئنا مردم بسیاری از خطاهای گذشته وی را خواهند بخشید همانگونه که بسیاری دیگر را بخشیدند. امیدوارم که وی به زودی چنین کند. امروز هنوز فرصت باقیست، فردا معلوم نیست.
من نمی دانم منظور از «یکی از پایگاه های بسیج» همین پایگاهیست که در شکل می بینیم یا جایی دیگر؟! اما برایم عجیب است که چگونه می توانی بفهمی که از داخل جمعیت فردی شلیک کرده است و در ضمن آن فرد را هم نتوانی شناسایی کنی؟! بخصوص که سردار هم باشی و قطعا حضورت در چنین صحنه هایی همراه با مسئولیت ویژه هم باشد!